Viktig reutgivelse som vi vil ha flere av – men hadde det holdt med dagens standarder?

Håvard Svendsrud har overtatt plateselskapet Aksent fra familien til grunnleggeren Kåre Korneliussen. Han har startet et viktig arbeid med å utgi gamle klassikere innenfor folkemusikk og trekkspillmusikk på nytt. Dette er et prisverdig og viktig arbeid som gjør gamle skatter tilgjengelig på CD og på strømmetjenestene. Så langt har en måttet være heldig i bruktmarkedet for å få tak i dette på kassett eller LP.

Anders Kjerlands kvartett var i studio 13. april 1977, i en periode hvor Aksent gav ut mange plater med slåttemusikk fra ulike deler av landet. Dette var midt oppi gammeldansbølgen hvor blant annet Oddvar Nygaard og Ola Opheim, Sven Nyhus og Hilmar Aleksandersen med P. A. Røstad ble landskjente med sine gammeldansgrupper. Det var flere av dem som hadde dagsturer til Oslo for å spille inn plater i kjente studio som Roger Arnhoff og Rainbow.

Også noen hardingfelespelemenn gav ut plater med runddans, slik som Anders Kjerland, Torleiv Bolstad og Knut Myrann. Gjenutgivelsen av denne platen er viktig, fordi den dokumenterer en interessant periode i folkemusikkens historie hvor gammeldansen ble spilt med en fele akkompagnert av en til to trekkspill, gitar og bass. Det var nok flest spelemenn på vanlig fele som hadde slike gammeldansgrupper, men også hardingfelespelemenn kastet seg på. Knut Myrann ble jo sammen med Knut Halvards også norgesmester i gammeldans på Titanofestivalen.

Jeg tror det er mange som savner plater fra den gang som ennå ikke er tilgjengelige i moderne format. Det er jo egentlig en kulturhistorisk tragedie at ikke hele katalogen til Nygaard og Opheim er tilgjengelig i moderne format. Aksent er nå på god vei, og kan jo for eksempel følge opp med Knut Trøens kvartett fra sin katalog.

Anders Kjerlands kvartett: Gamle dansar frå Hardanger
  • Aksent, 2016 (opprinnelig utgitt 1977)
  • 15 spor, 38 minutt
  • Produsent: Kåre Korneliussen, remastering: Peer Espen Ursfjord

Anders Kjerlands kvartett serverer en bukett gode slåtter. Slåttene og kvartetten er en viktig kilde for utøvere av i dag, som for eksempel Gamlebanken spelemannslag, og nå er de også heldigvis tilgjengelige for menigmann.

Det har skjedd en del innenfor runddansmusikken, og hva som er idealet for en gammeldanskvartett, siden 1970-tallet. Det er kanskje urettferdig å vurdere Anders Kjerlands kvartett opp mot dagens standard, men noen tanker må en få komme med likevel.

Uavhengig at ideal, så er det godt felespel som presenteres. Det er rent, ekte og stødig. Felespelet ligger i bunnen for god dansetakt, og kompet følger godt opp. Bassisten spiller godt rytmisk, men spiller litt for ofte toner som ikke passer til melodiføringen. Gitaristen er presis og meget god, så dette utgjør et godt komp, også etter dagens standarder.

Trekkspillets rolle er for meg det største diskusjonsmomentet. Sammenlignet med dagens standard er det ingen stemmer eller fiffige arrangement. Trekkspillet følger førstestemmen på fela, og arrangementsmessig er ikke det noe problem. Anders Kjerlands kvartett går rett på melodien, med god groove i bunnen.

En større utfordring er derimot samspillet mellom fele og trekkspill: Trekkspillet ikke alltid tilpasset hardingfela. En snakker gjerne om slåttestil på trekkspill, og med det mener en at trekkspillet legger seg opp mot fela og prøver å etterligne og samspille så godt som mulig. Oddvar Nygaard og Tore Løvgren står som gode representanter for dette. Det er flere element i slåttestilen, men det sentrale er at trekkspillet følger strøkfigurene på fela og eventuelt også pynter melodien med ekstratoner, såkalte forsiringer, som passer til felas måte å spille på.

Les meldinger av andre Aksent-utgivelser:

Odd Bakkerud, Ola Bøe, Anders Kjerland og Kjetil Løndal: Norske mesterspillemenn (2016)

En historisk viktig hardingfeleutgivelse som mange bør høre.

Rolf Nylend og Håvard Svendsrud med ensemble: Danser i gammel stil av Per Bolstad (2015)

Per Bolstads slåtter presentert i vakkert ensemblespill – men trenger vi flere versjoner av «Fagre Stryn»?

Rolf Nylend og Håvard Svendsrud med ensemble: Gamle danser fra Sør-Odal (2014)

Musikk- og kulturhistorisk er dette ei viktig plate.

Samspillet mellom fela og trekkspellet i Anders Kjerlands kvartett varierer noe. På «Kongevalsen» fungerer ikke samspillet helt, mens det på «Slettvals nr. 1» er godt. Totalt sett er samspillet ikke helt på topp: Generelt er avslutningene på slåttene litt slappe, og ikke helt presise.

Anders Kjerlands kvartett har god dansetakt, spesielt på reinlender og masurka (eller polkamasurka som det kalles i Hardanger). Supre melodier gjør godt, og lytt gjerne til «Gamal reinlendar i Hardangertradisjon» (spor 3), «Polkamasurka frå Hardanger» (spor 6) og «Reinlendar frå Hardanger» (spor 12).

Remasteringen er godt gjennomført. Den originale LP-en har litt spiss lyd på hardingfela. Dette er noe dempet på CD-en, som har mindre diskant og mer bass.

Hadde altså Gamle dansar frå Hardanger kommet ut i dag, hadde vi kanskje ikke vurdert samspellet som helt på topp eller arrangementene som så spennende. Men dette er godt felespell, eggende danserytme og ypperlige danseslåtter. Platen fortjener et bredt publikum, ikke bare fordi den er et historisk dokument, men fordi det svinger. Stor honnør til den gjenutgivelsespolitikken Aksent har satt i gang – vi håper på mer.